torsdag 6 mars 2008

nagot av en diplomatisk kris

jag har med hjalp av min numera valfyllda mailbox forstatt att nyheten om kris och krig i latinamerika natt nordligare breddgrader. det som hant ar att colombiansk militar gick in tva kilometer pa ecuadorianskt territorium och skot en hog FARC-aktivister, darav den nast hogsta ledaren for rorelsen. FARC ar den beromda colombianska gerillan som hanger i djungeln, och ar som starkast i gransomradena fran colombia till ecuador och venezuela. det ar en komplicerad konflikt, colombias regering anklagar ecuador for att stotta FARC, ecuador havdar att dessa parsonerna enbart befann sig pa ecuadoriansk mark eftersom dom forhandlar om att frige en sedan lange kidnappad politiker. det lar inte handa som det ser ut nu.. vad venezuela tycker sig ha med konflikten att gora vet jag inte exakt, men deras president blev forbannad och skickade 6 pansarforband (ca 6000 man) till gransen mot colombia och forklarade att om det hander nagot liknande pa deras sida gransen sa ar det krig.

nu ar det sa att sydamerika ar sydamerika, alla ljuger och overdriver i politiken och alla nyheter ar vinklade sa ingen vet egentligen nagot motiv eller nagon sanning. det vi vet helt sakert ar att bade venezuela och ecuador har stangt sina ambassader i bogatá (colombias huvudstad) och kallat hem sin personal, samt att venezuela utvisat colombias ambassador. venazuela har aven stangt sin grans mot colombia, medan den mellan ecuador och colombia fortfarande ar oppen.

i morron ar det en stor demonstarion har i quito emot colombia, men det ar troligtvis och forhoppningsvis det enda jag kommer marka av konflikten. det ska inte vara nagra problem for mig att lamna landet enligt dom jag snackat med har. sa hall tummarna for mig!

i ovrigt ar quito for tillfallet ganska trist, det regnar och ar iskallt, men jag har filmer gaende pa repeat i huvet om alla upplevelser har, sa jag har det bra andan. jag bor hos en ny familj, dom jag bodde med innan har har tydligen inte kommit i ordning med sitt nya stalle, men det gor inget, dom nya ar bra dom med.

idag ar min sista torsdag, sista salsalektion.. det ar gott om sista- nu, mindre an en vecka kvar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Kusin,

Godt at høre at du har det fortfarende har det bra även der er litte röre i Ecuador nu. Godt at du snart skall hemåt.

I går kväll var jag på koncert med The Slackers, tror du ville have gillat det :-)

Vi kan tyvär inte komma til Viken på næste søndag när du er hemma igen. Vi resar til Spanien om morgenen. Så vi får høre alt om din resa en anden gång.

Ha nora bra sidsta daga i Ecuador och komm godt hem. Vi ses

\Peter