måndag 29 mars 2010

Smakprov av Colombia

Forst och framst, datorn ger mig elstotar nar jag pluggar in kameran sa det verkar inte bli nagra bilder i detta inlagget.

Jag kom fram till Colombias huvudstad Bogota en tidig lordagmorgon for drygt en vecka sedan med skyhoga forvantningar pa det nya landet. Alla backpackers i Sydamerika pratar om det, och alla alskar Colombia. Man kan val saga att jag haller med till stor del, lanskapet ar fantastiskt och manniskorna urtrevliga, men var ar alla trevliga backpackers som jag traffat i de andra landerna? Hit kommer manga for drogernas skull, och den typen av resenarer ar otrevliga. Som tur ar finns det nagra som ar har av samma anledning som mej, sa vi har slagit oss ihop och ar ute och ser pa landet.

Bogota ar en storstad men for turister finns det bara tva omraden att ga till, den gamla stan dar de flesta hostelen ligger, eller nagra kvarter i norra delen dar de rikaste colombianerna bor, vilket gor att den kanns ganska liten. Det ar en trevlig stammning dar dock, speciellt nu nar det ar en tva veckors teaterfestival igang.

Nasta stopp blev Salento, en liten by mitt i kaffedistriktet som tagit ett antal steg tillbaka i tiden och lever av kaffe och forell-odlingar. Dar traffade jag Saskia, en liten flicka fran Londons rikaste kvarter som tagit sig ut ur sin bubbla och in i stora varlden. Eller ja, hon forsoker i alla fall. Det gar inte vidare bra for henne men det var ganska roligt att hanga runt en san extremt flickig person som ska ha mentalt stod i alla beslut hon tar, om det sa ar om hon ska skriva till sin mamma eller mormor forst. Det roligaste var att se henne dansa, tank er storasystern i Dirty Dancing. Jag skrattade sa jag grat fastan hon gick mig pa nerverna.

I Salento bodde vi hemma hos en konstnar fran Barcelona som lagade oss en minst sju ratters frukost, ibland tio, dar allt var ekologiskt och slow food och alla andra fina halsosamma etiketter ni kan tanka er. Han var en fin men exentrisk person som var bastis med alla, och han tog oss med ut pa en ekologisk kaffefarm och hela kittet.

Nu ar jag i Taganga, en liten strandhala vid det karibiska havet, hit kom jag efter ett snabbt stopp i en alldeles for stor storstad som heter Medellin. Det man gor har ar att ga ut pa en sex dagars vandring till den forlorade staden, och det ska jag gora i morgon. Forhoppningsvis kan jag ladda upp lite bilder nar jag komer tillbaka!

5 kommentarer:

Amelie sa...

Den lilla Londonflickan låter lite som mig, äventyr att ta tåget till malmö typ... xD Illa är att cykeln vi hämtade i vinterovädret har blivit stulen :S

Ta hand om sig!
KRAM

Amelie sa...

Den lilla londonflickan låter lite som mig, fråga om hon har någon fattig syssling i lund :D
Ta hand om sig, KRAM!!!

Amelie sa...

haha oj jag trodde den första kommentaren försvann så jag skrev försvan, så nu fick du två. Eller tre med denna nu då :D HAHA

amelie sa...

oj jag menade att den första jag skrev försvann så jag skrev en till, så nu blir det ännu en till kommentar. Är jag vimsig idag tror du annelie? :P

annelie sa...

haha, fantastiskt vad du kan :) hur gick resten av dagen?