söndag 13 januari 2008

forsta dagarna i Quito

nu ar jag tva dagar i Ecuador rikare, och det har staller blir bara battre och battre! mornarna borjar med att mamman Iliana gor frukost till mej, dar det alltid ingar farsk frukt som vaxer har i omradet. det ar val onodigt att beratta hur galet god den ar, den tappar en del smak under transporten till sverige och av att plockas for tidigt for samma applen (sanna dar grona) ar definitivt godare har.

igar akte jag och Iliana mer till sodra Quito, som ar den gamla delen av staden. den har en urgammal historia, forst bodde Quitos dar, en sorts indianer, sen kom incaindianerna och tog over stallet. over incaindianernas tempel och andra byggnader byggde spanjorerna sina jattehus och kyrkor under kollonialtiden, och det ar de som fortfarande star kvar. det ar vackert byggt, spanjorer utgar fran ett plaza, alltsa ett torg ungefar, och bygger sedan de viktigaste husen precis runt det och sedan boningshus utanfor dem. efter ett tag kommer man till ett nytt plaza och sa upprepas proceduren. det gor att centurm blir ganska stort. i sodra Quito bor de fattigare manniskorna, det finns gott om ungar som vill putsa ens skor och annu fler som garna lagger beslag pa bade din kamera och pengar utan att ge nagot i gengald. men det ar inte sa svart att skydda sig fran dom heller, sa hittils har jag alla mina saker i behall.
denna bilden ar tagen fran Plaza Grande tror jag, pa andra sidan liggen San Francisco-kyrkan (Quitos officiella namn ar San Francisco de Quito):

efter att besokt nagra kyrkor (det ar helt sjukt hur mycket guld de anvant till att pynta dem) sa tog vi bussen hem igen.

igar passade jag aven pa att skaffa mej ett ecuadorianskt telefonnummer, det visade sig att min mobil inte alls fungerade har sa jag fick kopa mej en ny san ocksa. allt som allt, ikl 13 dollar att ringa for betalde jag 66 dollar, och en dollar ar vard 6.5 SEK sa det var billigt och fint. nummret ar +593 9532 42 06, det ar inkl landsnummer och allt (+593). det gar bra att ringa till det och skicka sms med bara text, den tar oftast emot dem :)

folk har ar ganska lustiga, vissa varderingar ar som hemma eller forstarkta at det possitiva, typ som att familjen ar det viktigaste man har, och vissa stammer inte helt men hur en europe tanker sig livet. till exempel sa har min familj en liten hund, en schnouzer (eller hur det nu stavas) som heter Lona och ar ca 3 manader. hon ar helt galen, hon har ungefar lika mycket energi som mej nar jag ar hog pa socker, och det ar ju trevligt, men det ar ingen som uppfostrar henne. och det ar ingen som forsoker fa henne rumsren, sa lite har och var ligger det sma hogar elle polar som Ilianda skrattar lite at nar hon stadar bort dom. jag fattar inte riktigt det dar..
alla jag har traffat har har varit supertrevliga och tyckt att det var roligt att man kommit hit anda fran sverige (som de flesta latsas att de vet var det ligger..) men samtidigt ar det valdigt tydligt att de inte vill ha ovantat besok och att de inte litar pa manniskor. alla husen har i omradet har olika satt att skydda sig, de flesta har en porttelefon och sa har de ringat in huset i diverse ogastvanliga saker. poppulart ar en mur pa ca 2 meter (de flesta har ar kortare an mej, ska tillaggas) och ovanpa det fast taggtrad, elstangsel eller glasskarvor. hade jag varit tjuv hade jag valt ett annat omrade..

men nar de traffar en framling som mej, som redan ar godkand av familjen (jag har redan fatt husnycklar!) sa ar de overlyckliga och babblar pa pa galen spanska som jag inte fattar ett ord av. till exempel sa var vi pa kinarestaurang idag med Ilianas syster och hennes man, och Ilianas foraldrar. speciellt dessa morforaldrar maste vara nagot av det sotaste som finns, knappt nagra tander i munnen och mormorn va kladd i en orange New York hoodtrojja. det ar inget som gar ihop alls med personlighet och klader har, de koper vad de hittar och tycker sig ha rad med. nar man inte kan spraket galler det att kommunicera pa andra satt, sa vi satt dar och gestikulerade och skrattade mot varandra och latsades att vi forstod vad vi pratade om. men det var trevligt :) min familj tolkade en del ocksa sa det blev nan ordning pa det, men emellanat bara skrattade dom at oss. antog att vi var inne pa varsitt amne da eller nat. i alla fall, det var anda familjemiddag och jag kunde inte vara med i samtalet hela tiden, for jaklar vad det gick undan, sa jag underholl mej med att rulla en ros av en servett. nar de andra fick syn pa den var det genast "ooh sota svenska flicka!!" pa alla satt de kunde saga det och jag blev tvungen att lara mostern att rulla en (hon var helt fashinerad). plotsligt var jag kung i huset!

tillbaka hemma igen gick vi for att kolla var min skola ligger, det ar jattenara, sen gick jag ut pa fotorunda. nu ska ni tanka pa att jag bor i en med ecuadorianska matt matt rik familj, i Europa hade de inte ansetts som det om man bara dommer pa huset.
koket..
vardagsrummet
detta ar mitt rum, bilden ar tagen fran dorroppningen sa det ar inte sa stort, men jag triva bra dar. kackerlackorna verkar inte trivas lika bra, for jag har inte sett till nagra och det ar ju skont :) daremot vandrade en ordentlig spindel forbi for ett tag sen.. det basta med mitt rum ar uteplatsen bakom de vita gardinenrna, den ar lika stor som rummet och har eftermiddagssol och tjusig utsikt over Pichinchas tre ryggar.
Cotopaxi ar en aktiv vulkan som hade sitt senaste utbrott ar 2000 ungefar, men for tillfallet verkar den ratt lugn! som ni ser pa bilden hanger det en del kablar i luften, sa ser det ut i hela staden. de ar ganska potimistiska med det har med strom och telefoni, att ha sanna kablar nergravda ar tydligen inte att tanka pa. det ser ganska lustigt ut.
det var det for denna gangen!

oh forresten, tack for alla kommentarer :)
peter: dom dar danskarna forsokte minsann truga i mej bade det ena och det andra men whiskey ar inte riktigt min grejj, sa det anda dom lyckades lamna over var sitt visitkort! och nae, planen var inte riktigt sa lyxiga sa det fanns skarmar och spel pa satet framfor, kanske det fanns i forsta klassfor det va valdans vad det va tjusigt dar inne. men dom passade upp oss i turistklass med, vi fick filtar och kuddar och nan presentpase med tandborste och sovmask och handkram och hela kittet, plus att dom trugade i oss mat hela tiden. har nog aldrig atit sa mycket spenat pa en och samma dag, den va till och med pa pizzan!

pontus: min vaska klarade sig hela vagen helt sjalva! och tur va val det, for jag va tvungen att ga igen om immigrations, och det gar aldrig snabbt.. sa det va inte en sekund over :)

och en sak till, for folk som ar sugna pa att ringa sa ar tidsskillanden som sagt -6 timmar, sa kvall hos er ar eftermiddag har. lampligast ar om ni ringer nar jag inte har lektion, alltsa antingen mellan kl 12.30-13.30 eller efter 15.30 (ecuadoriansk tid)

ha det gott folks!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej dottern!!
ja, jag förstår att det är en total kulturkrock för dig. Roligt att se bilder hur det ser ut i Quito och speciellt i ditt hem. Det är ju viss skillnad på standarden som du säger. Det låter fantastiskt gott med all frukt som är nyplockad. Vad jag blir avundsjuk!!
Ja, det gäller att titta var du sätter fötterna på golvet,inte speciellt trevligt med hundkiss o bajs överallt, kanske en tanke att inte lägga dina kläder på golvet:)
Lycka till med din första skoldag!!
Kram mamma

Anonym sa...

Tja!
Det låter som du har det skitbra!
Jag blir mer och mer sugen på att åka dit! Är det som du förväntade dig eller? Hur är syskonen är dom schyssta? Kul med en bror för omväxlingsskull? :P Kul att se alla dina bilder! ha det bra! kram

Anonym sa...

Du har kommit igång som en raket, men det hade vi nog alla räknat med. tror nog din värdfamilj kommer att få ett gott utbyte av också.
Puss&kram pappa
ps Annelie kolla din hotmail så vi kan prata lite ekonomi, ds

Anonym sa...

Hej kusselini!
Jag blir helt galet avundsjuk när jag läser vad du har för dig .. Låter jättehärligt, och nu längtar jag ännu mer tills jag tar studenten och också kan bege mig ut i världen!
Kul att se bilder,
fortsätt med det !
och ha kul !! :D
/ Jessica

Anonym sa...

Hejsan kusin vitamin :-)
Låter underbart härligt!!! Verkar vara en bra familj du kommit till också... Kul att se bilderna du lagt in.
Ha det så gott!!

KRAM

Anonym sa...

Låter skithärligt! Hade gärna bytt med dig så ja hade sluppit alla läxor ;) Ha de nu så jätte bra och lägg upp massor med bilder så vi får se!
Kram Linda

Anonym sa...

Buenos trades, ja man övar sig väl lite på spanska, vi reser till Grand Canaria på Lördag. trevligt att se lite från hur du bor och från staden. Hoppas att det går bra i skolan.
Adios från Inga