torsdag 17 januari 2008

los dìas pasada

Pa korskolan i sverige har jag fatt lara mej vissa regler och allmant accepterade lagar som det ar vanligt att folk foljer. bland dem ingar bromsberedskap, hogerregel, anvand balte och undvik att kora pa andra, bade manniskor, fordon och byggnader. dom reglerna finns har ocksa, men bara for den sakens skull betyder det inte att dom foljs. ecuadorianer ar i stallet mycket bra polare med bade gaspedal och tuta. underlag, medtrafikanter och trafiksituation ar sadant som som helt enkelt spelar mindre roll. tutan har manga anvandningsomraden, narmar du dej till exempel en korsning sa tutar du i stallet for att bromsa, ska du svanga tutar du, ser du en gaende i narheten av gatan tutar du, eller om du helt enkelt ar stressad, glad eller pa valfritt annat humor sa ar det okej att tuta for det med. dess anvandningsomrade ar oandligt! detsamma galler inte for sakerhetsbalte, som anses allmant overskattat och oftast goms undan.


bilarna har, och speciellt bussarna stalls det inga storre miljokrav pa, och det kanns i luften, det ar mycket avgaser i omlopp har. nar en buss gasar pa sa star det oftast ett svart moln ut genom avgasroret, och miljonisse som man anda ar sa kan man inte lata bli att forbanna dom lite. men det ar inte bara luften och medtrafikanter som en chaffor slipper bry sig om, han slipper aven uppenbarligen oroa sig for sin bil. vagarna har haller inte hogsta kvalitet precis, det ar gott om hal och grejjer i dom, men det anses inte som rimlig anledning att sakta ner sa det far stotdamparna ta. och hjulinstallningarna antar jag, for raka kanter finns inte heller har. egentligen ar det inte sa konstigt att dom flesta kor stadsjeep har.

ett annat spannande avsnitt nar det galler vagarna ar trottoarerna. trotoarer ar typ livsviktigt for alla gaende, dar finns oftast inga bilar och dom som val finns dar ar parkerade eller kor langsamt, for det ar dom tvingade till. sahar ser en typisk trottoar ut, dar var och en har sin egen lilla praktiska utfart.

det ar lite lurigt att ga pa, men man vanjer sig..

lite overallt langs gatorna hittar man sma trabas som vanligtvis rymmer en normalstor manniska, mojligtvis tva ecuadorianer om man verkligen vill. personerna som haller till i dessa bas ar nastan alltid bevapnade med det ena eller det andra men kan ha variernade arbetsuppgifter, vanligtvis parkeringsvakt eller nan sorts polis. ibland klammer dom in sej en av varje, men det ser trangt ut for det sticker nastan alltid ut ett ben eller nagot som inte riktigt fick plats dar inne.

detta ar vart lokala bas, som ar mitt over gatan fran vart hus. nasta ar ca 50 meter langre ner pa gatan, sa dom star ganska tatt pa sina stallen.

detta landet ar inte som nagot annat jag varit med om, och det galler aven maten. jag har inte atit nat marsvin an (det ar nan sorts traditionell ratt har) men daremot soppa med popcorn i, 2 ggr, och igar till kvallsmat fick jag en kopp varm oboj med farskost i, typ som mozarella (eller vad den heter, san dar mjuk man skar i skivor). det va spannande, overraskande gott, jag kan rekommendera det!
igar va jag aven pa en typisk matmarknad och hittade fler skumma grejjer som det ar allmant accepterat att ata, speciellt att ha i soppa. det inkluderar fotter fran alla mojliga sorters djur och andra spannande saker. grisskalle verkade aven vara nan sorts delikatess, den var i alla fall for fin for soppa.

annars fanns det mycket frukt dar, manga sorter som ar extremt lokala och som jag aldrig sett forut, och sa saklart alla dom vanliga med applen, bananer och apelsiner.
denna lilla sota indianflickan sitter och skalar majs.


jag har hunnit med att vara runt en del, idag var jag pa en annan marknad som saljer typiska ecuadoriska grejjer, typ ett paradis for souvenirjagare. jag hittade ett par randiga grona byxor i nan sorts linne som ar vanliga som pyamasbyxor har och kopte dom saklart, dom lat mej faktiskt inte ga darifran. och jag lyckades pruta ner dom till 4 dollar, altsa knappt 30 SEK.. kanonfina!
i forrgar var jag i en park och kollade in lite vaxter som ar vanliga har. dom hade gjort det jattefint, nar man foljde stigen var det som att ga igenom alla ecuadors miljozoner:bergen, djungeln och andra sidan bergen som gar mot havet (det har sakert nat fint svenskt namn men min hjarna tanker bara pa spanska och engelska sa jag kommer inte pa det). jag sag en kollibri, och det visade sig att det vaxer galet manga olika sorters orkidèer har, speciellt i djungeln. denna kallas dracula, den ser ratt lustig ut.

det ar min eftermiddagslarare som slapat runt mej till de flesta av dessa stallena, pa min begaran i och for sig, men det ar kanon at ga med nagon som kan staden sa har man en gratis guide och slipper ibland till och med att ga vilse! skolan ar verkligen kanon, mysiga lokaler och sant men det basta ar lararna. dom pratar i princip bara spanska men pa nagot mirakulost satt borjar jag forsta vad dom sager nu (om dom pratar langsamt) och dom ser verkligen till sa att alla har det sa bra det nagonsin gar. dom paminner ratt mycke om mina larare pa gymnasiet, med engagemanget och sant, och installningen att det mesta rymms inom skolans ramar, det ar mest upp till oss elever vad vi vill lara oss och uppleva. detta ar ett rum dar man kan hanga pa rasterna eller nar man vill, det finns tva datorer och en hel hog med brochyrer om ecuador.


skolan ordnar en hel del aktiviteter, ungefar en om dagen, till exempel fotboll (viktigaste sporten har i landet nast efter tv-tittande, typ alla spelar eller foljer den pa ett eller annat satt), matlagningskurser och salsakurser. jag provade pa att dansa salsa idag, det var helt galet! jag dansade bland annat med en urgrym kille som hade full koll pa laget sa han skickade ut mej pa typ en miljon olika snurrar och svangar och allt vad man nu skulle gora. som sagt, det var galet, det kanndes som att min armar och ben var overallt utom dar han forvantade sig att dom skulle vara och jag har nog aldrig svangt sa mycket pa rumpan innan i hela mitt liv. men det var roligt, ska definitivt pa det igen nasta vecka!

flygplatsen i Quito ar forresten ganska spannande planerad, som allting annat har. den ligger ratt nara dar jag bor, alltsa langt norrut i denna langsmala staden, och landningsbanorna ar lagda sa fiffigt att alla plan har inflygning over i princip hela staden. det ser ut som ett nytt 11 september ca 20 grr om dagen.

denna bilden ar tagen fran min uteplats, och detta ar ett litet plan..

nu luktar det popcorn, sa jag antar att det ar soppa till kvallsmat!

ooh pontus, det ar kanon att ha en bror, du borde prova! annars ar en del som vantat och en del tvart om, men jag gillar det. sa inte jag till dej forresten att du skulle vilja aka hit nar jag kom hem och berattade?!

ha det gott folks, och ni danskar: ha det fint pa Gran canaria. nar ni landar dar ar jag ute i djungeln :P

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Annelie kan du inte be någon filma din nästa salsakurs och´lägga in på nätet:)
Hoppas det fortsätta med en massa spännande upplevelser, övningskörningen fortsätter vi med här hemma.
Puss&kram Pappa

Anonym sa...

Hey Annelie,

Haha, sikke bra sackar du får at äta. Pas på näste gång bliver det måske apa eller rotta :-)

Ja Lollo har ret, du får filma din salsakurs :-)

\Peter

Anonym sa...

Låter som trafiken där nere passar dig! Varför inte passa på att ta körkort när du ändå är där?! :P

Anonym sa...

Hej.Annlie
Jättekul att läsa om dina upplevelser och äventyr.Hoppas att du inte tröttnar på att skriva...Skönt att det känns bra med spanskan.
kram Lena .Gorm hälsar också

Anonym sa...

amen annelie då, uppdatera mera hihihihihihi:)

Anonym sa...

olá!
haha du kan stanna där nere ett tag, nu har ju jag hela ditt rum för mig själv :D. bromear :P (hoppas jag stavar rätt)
como estás?
ska bara hämta min spanska bok i skolan så kan jag skriva mer på spanska :P
ha de :D EMMA XD